„ЖИВОТЪТ ВЛАСТНО НАЛАГА“

Брой 9-10, Септември-Октомври 2011

I.

Макс Вебер, който не споделя представата на наивния исторически материализъм“, че някакви идеи се проявяват като „отражение“ или „надстройка“ на икономическата ситуация“ (1) , търсейки обстоятелствата, довели до възможността за възникване на капитализъм (най-съдбоносната сила в нашия модерен живот“), се опира на фундаменталното значение на стопанството“, а опитът му „би трябвало да се съобразява предимно с икономическите условия“. Ето защо той търси културна среда, осигуряваща липса на препятствия от духовно естество“, които да спъват развитието на едно стопански рационално, жизнено поведение“ (2).

Ако днес потърсим културата, в която съвременната корпоративна глобализация се развива без духовни препятствия, навярно протестантството (особено във фундаменталистките американски групи) ще ни се види архаично, сравнено с онази странна смес от конфуцианство и ленинизъм, която очевидно не задушава рационализирането на стопанската основа в Китай дори и в една от най-големите капиталистически кризи, а преодолява противоречията между традиционната култура и съвременната наука и технологии“ (3). В случай че имаме задръжки от духовно естество“ спрямо Китай, можем да се насочим към Япония, от която Тодор...


Ако имате регистрация в сайта, моля въведете своето потребителско име и парола.
За да прочетете цялата статия, трябва да сте абониран.


Моля, прочетете правилата за ползване на сайта!


Добави коментар


Защитен код
Обнови