Севелина Гьорова е доцент, доктор на изкуствознанието. Дългогодишен преподавател в НАТФИЗ “Кръстьо Сарафов” по театрална критика и увод в театрознанието. Секретар на Съюза на артистите по проблемите на театралната критика и председател на българския център на Международната организация на театралните критици (АИКТ) - 1970-1989 г. По-важните й театрални изследвания са “Театрален триумвират” (1981), “Триединството на театъра” (1984), “Малка театрална сага” (1997 г.), “Лиляна Тодорова и чудото на детския театър” (2001), “Ловци на мигове” (2002).

ЖАН-ПОЛ САРТЪР КАТО ЧОВЕК НА ТЕАТЪРА

Брой 6 Юни 2005 г.
Макар името му да е известно на читателската публика в България, макар да се е писало и за философските му възгледи и за есетата, романите и пиесите му, за българската сцена той си остава до голяма степен непознат. Навярно, защото винаги са го считали за прекалено сложен или противоречив. На него се спира преди повече от три десетилетия Александър Лилов в книгата си “Критика на съвременните буржоазно-естетически концепции за природата на изкуството”: “Специален интерес представлява екзистенционалистко-естетическата концепция на световноизвестния френски писател, обществен деец и философ Жан-Пол Сартър. Не толкова защото за разлика от повечето екзистенционалисти неговата обществено-политическа дейност се отличаваше в определен период от време с прогресивна, лява ориентираност. Не само защото той е крупен художник. А преди всичко от гледище на Сартъровите усилия да интегрира екзистенциализма и марксизма, да “хуманизира “марксистката теория... От една страна, той твърди, че марксизмът е философията на нашето време”, от друга, обвинява марксизма в дезавуиране на индивидуалната човешка неповторимост, “в обезчовечаването на човека, в склонността на марксизма към разтваряне богатството на единичното, конкретното, неповторимото, многообразното в серокиселинната вана на всеобщите понятия”, (с. 193. С., Наука и изкуство, 1971 г.).

Сартър, известен...


Ако имате регистрация в сайта, моля въведете своето потребителско име и парола.
За да прочетете цялата статия, трябва да сте абониран.


Моля, прочетете правилата за ползване на сайта!

Добави коментар


Защитен код
Обнови