ОПЕРА БЕЗ... ТЕКСТ?!

Брой 12 Декември 2007
Може ли да се прави опера без либрето, без солисти, без хор, без сценично действие? Едва ли? И все пак, германската композиторка от румънски произход Адриана Хьолцки (род. 1956 г. Букурещ) вече направи този абсурден авангардистки опит. В двете си първи опери, създадени върху текстова основа – „Свобода в Бремен” или „Хубавата Клара” по трагедията на кинорежисьора Райнер Вернер Фасбиндер (която имах удоволствието да преведа за чудесната й постановка в Театър зад Канала (реж. проф. Пламен Марков) и „Параваните” по комедията на Жан Жьоне (също поставяна у нас), литературните първоизточници бяха „абсорбирани” и „трансформирани” в много ярка и оригинална сценична музика.

Но думата ми сега е за третия опус на скандалната румънка – продължаващата около час „Трагедия”, композирана преди около десетина години и поставена наскоро със скандални отзиви в Берлин. Вдъхновена е от поезията на Томас Кьорнер и продължава стилистиката на първите две. Но тук, колкото и да е странно – либрето и текст изобщо няма! Да, прочетохте правилно! Адриана Хьолцки извежда „времевата структура” на своята композиция от „времевата структура” на стихотворенията на немския поет с помощта на т. нар. мултипликационен метод, за да сътвори нещо ново и напълно абстрактно, „неподлежащо на обмисляне и анализ”, както твърди тя в програмата към спектакъла.

Трагедията...


Ако имате регистрация в сайта, моля въведете своето потребителско име и парола.
За да прочетете цялата статия, трябва да сте абониран.


Моля, прочетете правилата за ползване на сайта!

Добави коментар


Защитен код
Обнови

Статии от същия автор